Kränkningar och hot på apotek

Vad handlar det om?

Apoteken upplever att alltmer hat och hot förekommer på apotek. Apoteksbranschen tar aktivt ställning mot alla former av rasism, diskriminering, hat och hot. Därför vill vi tydliggöra att detta inte accepteras på apotek oavsett apoteksföretag.

Vem står bakom detta initiativ? Varför Sveriges Apoteksförening? 

Bakom detta initiativ står Sveriges Apoteksförening, branschorganisationen där alla apoteksföretag samlas för att driva gemensamma apoteksfrågor. Initiativ kommer från föreningens Utbildningsråd där alla HR-chefer finns samlade och samarbetar kring gemensamma apoteksfrågor. Apoteksföreningen arbetar dock inte med arbetsgivarfrågor utan detta ansvar ligger hos respektive företag.

Vad har apoteken kommit överens om? 

Inom branschföreningen Sveriges Apoteksförening har alla HR-chefer kommit överens om att branschgemensamt ta ställning mot den ökande otryggheten på apotek och tydliggöra att samma inställning mot detta råder oavsett apoteksföretag. Därför har styrelsen för Sveriges Apoteksförening antagit en branschöverenskommelse angående detta. För att tydliggöra apotekens ställning gentemot kund har en gemensam dekal tagits fram som ska sitta uppe synligt på alla apotek.

Vad vill apoteken säga med detta?

Med detta vill alla apotek förtydliga att hela branschen ser allvarligt på ökande rasism och hat som upplevs samt att det inte är accepterat att medarbetare utsätts för hat och hot. Det ska inte vara möjligt att ställa ett företag mot ett annat, branschen står enat i denna fråga.

Hur ställer sig branschen till frågor om alla människors lika värde på apotek? 

Apoteksföreningens medlemmar är tydliga med att alla är välkomna på våra apotek och alla ska behandlas med respekt. Det gäller oavsett kön, könsidentitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, funktionsnedsättning eller ålder. På apotek uppskattar vi olikheter och anser att mångfald berikar. Våra apotek ska upplevas som en säker och inkluderande miljö för både kunder och medarbetare. Alla har ett ansvar att säga ifrån och agera utifrån var och ens förutsättningar vid diskriminering, hat eller när hotfulla situationer uppstår, det gäller såväl chefer, medarbetare som kollegor emellan.

Vem ansvarar för att apotekspersonalen ska känna sig trygga?

Arbetsgivaren har det fulla ansvaret när det gäller apotekens medarbetare. Apoteksföretagen har egna policy och strategier för hur hat och hot ska hanteras på respektive företag. Detta branschgemensamma arbete ersätter inte det arbetet utan ska ses som ett komplement och ska se som en extra trygghet mot medarbetare så att ingen ska kunna ställa olika företag mot varandra.

Vad får man säga och göra mot kunder som beter sig illa?

Det är aldrig acceptabelt att bete sig illa mot andra människor genom hat och hot. Apotek är inte som vilken plats som helst. I stort sett alla svenskar besöker apotek. För en stor grupp människor är det livsviktigt att kunna handla sina läkemedel på apotek. Det är dock ingen ursäkt för att behandla medmänniskor illa. Varje situation som uppstår på apotek är dock unika och måste hanteras så. Detta är avvägningar som apoteksmedarbetare är vana vid och det finns en gräns för vad man kan och ska acceptera som anställd. Exakt var och hur denna gräns går i varje enskilt fall är en fråga mellan anställda och arbetsgivare.

Vad förväntas av apoteksanställda när hat och hot förekommer på apotek?

Respektive företag ansvarar för att deras medarbetare känner sig trygga med hur de ska hantera respektive situation som kan uppstå på apotek. Ingen ska dock acceptera att bli illa behandlad oavsett om man är anställd eller kund på ett apotek.  

Hur ska dekalen användas? Vad gör den för skillnad?

Det gemensamma arbetet består dels i en branschöverenskommelse, dels i en gemensam utformad dekal som ska sitta synligt på apotek. Dekalen ska fungera som stöd till medarbetare om kunder inte uppför sig acceptabelt mot medarbetare eller andra kunder. Den har en QR-kod som leder till branschöverenskommelsen.

Vem ska jag vända mig till om jag har frågor eller kommentarer kring detta?

Det gemensamma arbetet mot hat och hot på apotek är långsiktigt och leds av Apoteksföreningens utbildningsråd där HR-cheferna i varje apoteksföretag är med. Vid frågor, kommentarer eller idéer för att utveckla detta branscharbete så kontakta HR-chefen i respektive företag eller Apoteksföreningen via info@sverigesapoteksforening.se  

Vad gör en branschöverenskommelse för skillnad?

En branschöverenskommelse om hur apoteken ser på och hanterar diskriminering, hat och hot ska ses som ett uttryck för att hela branschen tar dessa frågor på allvar och fungerar som stöd för respektive företag i det vidare arbetet. 

Vad är målet med arbetet?

Målsättningen är att alla apotek ska arbeta aktivt med dessa frågor. Dessutom ska apoteksmedarbetare vara förberedd om och när hat och hot förekommer och veta hur man ska agera om man själv eller, en kollega eller en kund utsätts.

Förnya bank ID-session?
Din BankID session håller på att löpa ut. För att fortsätta vara inloggad behöver du förnya din session genom att bekräfta nedan
Kvar till utloggning