Diskriminering och kränkning från kund på apotek

Diskriminering och kränkning från kund på apotek 

Apoteksbranschen präglas av hög kompetens. Vår personal har stor kunskap om läkemedel och bred erfarenhet om hälsorelaterade frågor som leder till bättre läkemedelsbehandlingar. Mångfalden hos apotekens medarbetare speglar befolkningen i övrigt vilket innebär att personalen ofta kan hjälpa kunder på olika språk. Detta är vi stolta över.

Gemensamt i branschen tar vi starkt avstånd mot diskriminering som kan förekomma på apotek. Även förekomsten av hat och hot är oacceptabelt. På våra apotek ska alla känna sig välkomna, både som kund och anställd. Under senare år upplever apoteksbranschens olika aktörer att diskriminerande beteende har ökat, framför allt mot apotekens personal. Detta strider mot våra gemensamma värderingar och branschen har nolltolerans mot kränkande behandling. Därför har vi gemensamt formulerat övergripande ställningstagande oacceptabla beteende på våra arbetsplatser. 

Apotek har en samhällsviktig funktion som i stort sett alla svenskar besöker varje månad. För många är det viktigt att kunna handla sina läkemedel på apotek.

Branschens ställningstagande om alla människors lika värde på apotek

  • Alla är välkomna på våra apotek och alla ska behandlas med respekt. Det gäller oavsett kön, könsidentitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, funktionsnedsättning eller ålder
  • På våra apotek uppskattar vi olikheter och anser att mångfald berikar
  • Våra apotek ska upplevas som en säker och inkluderande miljö för både kunder och medarbetare
  • Alla har ett ansvar att säga ifrån och agera utifrån var och ens förutsättningar vid diskriminering, hat eller när hotfulla situationer uppstår, det gäller såväl chefer, medarbetare som kollegor emellan.

Åtagande av varje arbetsgivare i apoteksbranschen 

  • Varje medlemsföretag i Sveriges Apoteksförening ansvarar för att proaktivt följa diskrimineringslagen. Företagen ska identifiera risker samt ta fram riktlinjer för hur hat och hot hanteras vid varje enskilt fall då detta förekommer i företaget och i kundmötet
  • Riktlinjerna ska vara välkända hos företagets medarbetare och alla ska känna till vad och hur man bör agera om diskriminering, hat och hot uppstår.
Förnya bank ID-session?
Din BankID session håller på att löpa ut. För att fortsätta vara inloggad behöver du förnya din session genom att bekräfta nedan
Kvar till utloggning