Visselblåsare vid missförhållanden

Laddar...

Vi skickar ett mejl till dig när produkten är tillbaka i lager

Genom att klicka på Skicka godkänner du vår policy gällande personuppgifter.

På DOZ Apotek är det viktigt att vi lever våra värderingar där vi tar ansvar för våra handlingar och vårt arbete. Därför är det viktigt för oss att det är enkelt att rapportera missförhållanden på ett konfidentiellt och säkert sätt. 

Hur gör jag för att visselblåsa?

För att ta del av DOZ Apoteks visselblåsarpolicy i sin helhet vänligen läs vidare här: Visselblåsarpolicy DOZ Apotek. 

Vad är visselblåsning?

Att ”visselblåsa” är att slå larm om allvarliga missförhållanden där det finns ett allmänintresse. Vid visselblåsning finns ett skydd mot negativa konsekvenser efter rapport av ett missförhållande. Det innebär att hot om repressalier och försök till repressalier inte är tillåtna. Exempel på repressalier är om du skulle bli uppsagd, få ändrade arbetsuppgifter, bli hotad, diskriminerad eller svartlistad inom din bransch på grund av att du visselblåst.

Vem kan visselblåsa? 

Du kan visselblåsa och få skydd enligt visselblåsarlagen (Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden) om du är anställd, arbetssökande, konsult/annan inhyrd personal, praktikant, leverantör etc. vid DOZ Apotek.

Även personer som har slutat vid DOZ Apotek kan visselblåsa om de fått del av informationen under den tid som de var verksamma vid DOZ Apotek.

Vad kan jag visselblåsa om?

Om du misstänker missförhållanden, lag- och/eller regelbrott uppmanar vi dig att rapportera detta som ett visselblåsningsärende.

Ett visselblåsningsärende kan exempelvis vara:

  • Ekonomisk brottslighet, exempelvis medvetet felaktig bokföring eller brist i intern bokföringskontroll.
  • Förekommande av stöld, korruption, mutor, bedrägeri och/eller förskingring.
  • Dataintrång eller annat brott mot dataskyddslagar.
  • Att en person i ledande position har missbrukat sin ställning.
  • Allvarliga miljöbrott.
  • Stora brister i säkerheten på arbetsplatsen.
  • Om någon utsätts för allvarliga former av diskriminering och/eller trakasserier.
  • Andra allvarliga missförhållanden som rör enskildas liv eller hälsa.
  • Andra allvarliga missförhållanden som rör företagets vitala intressen.

Vänligen notera att ovanstående inte är en uttömmande lista utan endast exempel på vad som skulle kunna vara ett visselblåsningsärende.

När är det inte en visselblåsning?

Det är normalt inte ett visselblåsningsärende om rapporteringen gäller:

  • Klagomål som inte är av allmänintresse.
  • En persons arbets- och/eller anställningsförhållanden, exempelvis allmänna synpunkter på lön, ledarskap, verksamhetsplanering, arbetssituation etc.
  • Känsliga frågor som är kopplade till enskilda individer, till exempel en konflikt mellan arbetstagare och/eller arbetsgivare.

När det gäller ovanstående, andra mindre förseelser eller om du vill uttrycka allmänt missnöje eller framföra klagomål, bör du i stället ta kontakt med närmast ansvarig chef eller HR-avdelningen alternativt din kontaktperson vid DOZ Apotek.

Hur visselblåser/rapporterar jag? 

Vid ett skriftligt ärende tryck här för att komma till vår digitala visselblåsarkanal.

Beskriv vad som hänt så ingående som möjligt, då är det lättare att säkerställa att rätt åtgärder vidtas.
Bifoga gärna skriftliga dokument, bilder eller ljudfiler.

Du kan vara anonym under hela processen utan att det påverkar ditt rättsliga skydd.

Förnya bank ID-session?
Din BankID session håller på att löpa ut. För att fortsätta vara inloggad behöver du förnya din session genom att bekräfta nedan
Kvar till utloggning