10 tips för hur du slutar röka

Med Nicorettes plåster, spray och tuggummi kan resan mot ett rökfritt liv göras både enklare och roligare. Att vara förberedd inför uppgiften kommer att hjälpa dig när du tvivlar på om du kommer att klara att sluta att röka.

Tips 1: Planera hur du ska sluta

Bestäm först ett datum. Välj ett datum då du ska sluta röka och håll fast vid det. Det är ett bra sätt att förbereda sig mentalt på att sluta röka. Fundera också på om du vill sluta tvärt eller trappa ner. När du bestämt det är det enklare att välja Nicorette-produkt. 

Tips 2: Kom ihåg varför du bestämde dig för att sluta

Gör en lista över alla anledningar till varför du vill sluta röka och sätt upp den där du kan se den. När du känner att du vill ge upp, påminn dig själv varför du gör detta och håll ut.

 

Tips 3: Använd pengarna du sparar på cigaretter för att unna dig något

Den genomsnittliga rökaren lägger cirka 41 kronor per dag på cigaretter, vilket blir drygt 1 200 kronor i månaden*. 
Se till att du faktiskt ser de pengar som du sparar.

Skapa ett särskilt konto eller skaffa en ”rökstoppsburk” där du lägger de pengar du sparar. Sedan kommer den roliga delen – att bestämma vad du ska göra med pengarna.

Tips 4: Pröva nikotinläkemedel

När du slutar röka kan nikotinabstinensen få dig att känna dig irriterad, orolig eller nedstämd. Nicorette kan hjälpa dig hantera abstinensbesvären så att du kan få tid att fokusera på annat. 
Nicorette har flera olika sorters nikotinprodukter för att täcka olika behov, välj till exempel på munhålespray, tuggummi, plåster eller sugtablett beroende på vad som passar just dig.

Nicorette tuggummi

Nicorette depotplåster

Nicorette munhålespray

Tips 5: Sluta tillsammans med en kompis

Hugg tag i en kompis som också vill sluta. På så sätt kan ni hålla varandra motiverade och du blir påmind om att du inte är ensam.

Tips 6: Ta reda på vad som gör att du längtar efter en cigarett

Stärk din viljestyrka genom att begränsa eller undvika de saker du vanligtvis förknippar med rökning. Lär dig identifiera vad som utlöser röksuget och få tips på hur du övervinner begäret.

Tips 7: Håll dig sysselsatt för att motstå frestelsen att röka

När du känner begäret att röka kan du stå emot det genom att hålla dig sysselsatt. Starkt röksug kan hålla i sig i 20-30 sekunder, så gör en lista över saker att sysselsatta dig med under tiden. Du kan till exempel ta en promenad runt kvarteret, ringa en vän, städa skrivbordet eller kolla på nyheterna.

Tips 8: Träna bort stressen

Fysisk aktivitet är ett bra sätt att hantera stressen med att sluta röka. Gå, spring, simma eller testa en ny träningsform. Lungkapaciteten förbättras med hela tio procent nio månader efter att du har slutat röka, så du kommer med tiden att klara mycket mer.

Tips 9: Familjen som stöd

Berätta för familj och vänner att du försöker sluta röka. De kan stötta dig på vägen. När du kämpar med röksuget kan du vända dig till dem för uppmuntran.

Tips 10: Tänk positivt

Det kan komma stunder när du bara vill ge upp och ta en cigarett. Om detta händer, stanna upp och tänk på allt positivt som kommer av att vara rökfri. Du får mer energi, bättre smak- och luktsinne, friskare hy, vitare tänder och många andra hälsofördelar.

Källa: Nicorette
* Baserat på ett paket med 20 cigaretter som kostar 65 kr och ett genomsnittligt antal cigaretter per dag (10–15).

Förnya bank ID-session?
Din BankID session håller på att löpa ut. För att fortsätta vara inloggad behöver du förnya din session genom att bekräfta nedan
Kvar till utloggning