På Doz Apotek har vi många varumärken och produkter som tagits
fram av kvinnor, för kvinnor. Under mars månad lyfter vi fram fem
stycken av dessa entreprenörer för att att låta dem ge råd och tips –
och kanske inspiration? Vi ställde tre frågor.
1: Hur ska nästa generations kvinnliga entreprenörer slå sig fram?
2:
Endast en procent av investeringskapitalet i Sverige går till
kvinnor*.
Vad kan det bero på och kan fördelningen förändras?
3:
Vilka fördomar har du stött på som kvinnlig entreprenör och hur har du
bemött dem?
Carina Swartz – Grundare, Rosenserien/Sweden Eco
– Jag tror att det skulle bli jämnare fördelning om man satte mer fokus på kvinnors företagande. Som kvinnlig entreprenör i hudvårdsbranschen så upplevde jag att det var tufft att vara ung och driva företag. Det har blivit lättare ju mer erfarenhet jag fått med åren. Jag upplever inte att det bara handlar om kön utan mycket om den kunskap och erfarenhet du har.
– Gamla
strukturer lever ännu kvar
och det finns mycket fördomar och föreställningar som behöver brytas. Det krävs förändring på både individuell nivå och i samhället
för att fler kvinnor ska vilja bli entreprenörer och för att de
ska lyckas.
– Det behöver
synliggöras genom forskning men också att vi
kvinnor stöttar varandra i vårt entreprenörskap och tror på vår
förmåga. Det är fakta att fler män är ledare för företag än
kvinnor, många kvinnor känner inte till vilka möjligheter till
finansiering som finns på marknaden. Jag tror att fördelningen kan
förändras genom
riktade insatser till kvinnor som driver företag,
det kan vara utbildning, finansiellt stöd eller mentorskap.
Om Rosenserien
-
Svenskproducerad ekologisk hudvårdsserie
- 100% naturliga produkter
- Baserade på rättvisemärkt aloe vera och kallpressade vegetabiliska oljor
- Vegancertifierad och godkänd av Djurens Rätt och PETA