Köpvillkor på DOZ Apotek

Laddar...

Vi skickar ett mejl till dig när produkten är tillbaka i lager

Genom att klicka på Skicka godkänner du vår policy gällande personuppgifter.

Snabb leverans och enkel betalning

✔ Snabb leverans med BEST hemleverans, Instabox, Postnord eller hämta ut på apotek inom 2h
✔ Fri frakt vid köp över 149 kronor (Postnord & Instabox XXS)
✔ Betala enkelt med Klarna
✔ Samla bonuspoäng på dina köp när du är medlem i DOZ Plus

Allmänt

Följande köpvillkor är tillämpliga på försäljning av receptbelagda läkemedel samt varor från DOZ Apoteks receptfria sortiment till privatpersoner i Sverige från Admenta Sweden AB, org. nr 556785-4913, box 381 52, 100 64 via hemsidan dozapotek.se. Genom din beställning accepterar du dessa köpvillkor. 

För att handla receptbelagda läkemedel av DOZ Apotek via dozapotek.se krävs att du fyllt 18 år. För att handla receptbelagda läkemedel på dozapotek.se måste du även ha tillgång till e-legitimation. Kontakta din bank för att få en e-legitimation. 

Kund som handlar pådozapotek.se uppmanas vid beställning att ombe om rådgivning vid köp av läkemedel. DOZ Apotek kan också behöva komma i kontakt med kund för att kunna godkänna försäljning av läkemedelsklassade varor. I dessa fall kommer identifiering av kund att ske med mobilt bank ID. I de fall DOZ Apotek behöver komma i kontakt med kunden och detta inte är möjligt eller om identifiering inte kan genomföras av kund förbehåller sig DOZ Apotek rätten att annullera ordern. 

DOZ Apotek förbehåller sig vidare rätten att annullera beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter, om leveransmottagaren inte är samma som inloggad användare vid beställning av receptbelagda läkemedel och/eller om kunden har betalningsanmärkningar. DOZ Apotek förbehåller sig också rätten att annullera beställningar som inte följer gällande lagstiftning och regelverk för handel med läkemedel, annan lagstiftning relaterad till handel av andra produkter eller som inte följer gällande branschöverenskommelser.

Ett köp är bindande först när beställningen bekräftats genom en orderbekräftelse från DOZ Apotek till den e-postadress som du angivit vid beställning. I de fall du har gjort flera beställningar förbehåller sig DOZ Apotek rätten att slå ihop dessa beställningar och leverera dem i ett paket. Om du beställer receptbelagda läkemedel till flera personer vid ett och samma inloggningstillfälle räknas detta som en beställning. 

De receptbelagda varorna som DOZ Apotek säljer kan användas i Sverige och har en svensk manual eller bruksanvisning när läkemedlet kräver detta. Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahandsköpare. Mer information finns i respektive produkts bruksanvisning.

Beställning av receptbelagda läkemedel

All försäljning av receptbelagda läkemedel på DOZ Apotek ska följa den lagstiftning som gäller för handel med läkemedel. 
Alla beställningar av receptbelagda läkemedel måste godkännas av farmaceut innan försäljning sker. I de fall farmaceut inte kan godkänna försäljning av beställda läkemedel i enlighet med gällande lagstiftning så förbehåller sig DOZ Apotek rätten att annullera ordern. 
Beställningar av receptbelagda läkemedel kan endast ske från elektroniskt sparade recept (e-recept). Om du har pappersrecept kan du skicka in den/de till DOZ Apotek så sparar DOZ Apotek receptet/recepten elektroniskt. Märk kuvertet "E-handel" och skicka det till: DOZ Apotek Stockholm Garnisonen, Bruttovägen 9, 175 43 Järfälla. Du kan också gå till ditt lokala DOZ Apotek med dina pappersrecept och be dem spara receptet/recepten elektroniskt.

För beställning av receptbelagda läkemedel krävs förutom ett e-recept även att identifiering sker via e-legitimation. Beställning av receptbelagda läkemedel kan göras så snart receptet kommit in till DOZ Apotek. Om du skickar in ditt recept per post, eller lämnar in det på ett lokalt DOZ Apotek, kan det ta upp till en arbetsdag från det att receptet är DOZ Apotek tillhanda till att det registreras. Om ditt recept är ett e-recept finns detta tillgängligt för DOZ Apotek så snart din förskrivare registrerat det.

Leveransmottagaren måste vara samma som inloggad användare vid beställning av receptbelagda läkemedel. 

När någon annan beställer och/eller hämtar ut receptbelagda varor för din räkning

För att någon annan ska kunna beställa och/eller hämta ut receptbelagda läkemedel för din räkning måste denne ha fått en fullmakt från dig. Du kan se vilka fullmakter du ställt ut genom att logga in på ehalsomyndigheten.se

Fullmaktsblanketter för både vuxna och barn hittar du på eHälsomyndighetens webblats ehalsomyndigheten.se

Fullmakten innebär att du ger samtycke till i fullmakten angiven person att: 
• beställa och hämta ut dina receptbelagda läkemedel eller varor 
• hämta en översikt över alla dina elektroniskt sparade recept i receptregistret 
• lämna samtycke till registrering i Högkostnadsdatabasen 
• lämna samtycke till att eHälsomyndigheten sparar dina recept elektroniskt 

Vårdnadshavare för barn under 18 år kan beställa och hämta ut receptbelagda läkemedel utan fullmakt. Personer som inte är vårdnadshavare måste ha en fullmakt från vårdnadshavaren. Läs mer här om hur du skaffar fullmakt. 

För det fall du som ombud ska hämta ut eller motta en leverans behöver du förutom egen giltig legitimationshandling även kunna uppvisa beställarens legitimationshandling.

Avbeställning

Avbeställning kan göras fram till dess att leveransen av beställningen påbörjats och kan endast göras genom att genom att maila kundservice@dozapotek.se, eller ringa vår kundservice på 0771 – 23 10 00. Efter det att leveransen av beställningen påbörjats kan du inte avbeställa leveransen.

Pris

Receptbelagda läkemedel är befriade från mervärdesskatt och därför visas priset i svenska kronor utan mervärdesskatt. Eventuell fraktkostnad tillkommer beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid din beställning. 

Samtliga priser uppdateras regelbundet. DOZ Apotek reserverar sig för eventuella felskrivningar och andra fel i produktinformationen samt för slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem etc. DOZ Apotek förbehåller sig vidare rätten att annullera felaktiga ordrar i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

Title of the document

Betalning

I kassan kan du välja mellan följande betalningssätt; kontokortsbetalning, delbetalning samt betalning mot faktura. Vid köptillfället kan en kreditprövning komma att göras (se vidare under respektive betalningssätt) som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post.

Vi använder Klarna Checkout som betallösning och de är licensierade för 3D Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode) och certifierade enligt PCI DSS. 3D Secure är ett samlingsnamn för den säkerhetsteknik som Visa och MasterCard gemensamt tagit fram för identifiering av kortinnehavare vid köp över internet. När du använder Klarna med 3D Secure är det i de allra flesta fall den kortutgivande banken – inte du som kund – som bär den ekonomiska risken via obehörig kortanvändning.

Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga. 

BETALA SENARE
Betala inom 30 dagar.

Få varorna först och betala sedan. Inga räntor eller avgifter när du betalar i tid.

BETALA DIREKT
Kort eller bankkonto:
Med kort eller konto kan du betala dina köp snabbt, säkert och enkelt på tre olika sätt. Du kan ansluta både dina kort och bankkonton till Klarna när du ska betala något för första gången, eller göra det i förväg via vår app med hjälp av BankID. Klarna kommer ihåg dina uppgifter så att du kan handla och betala ännu smidigare nästa gång.


Banköverföring
Betala med ditt bankkonto och godkänn köpet med BankID. Pengarna dras direkt utan någon registrering hos oss.

Dras från bankkonto
Pengarna dras från ditt anslutna konto inom två bankdagar efter behandlad/skickad order.

Kort
Betala med Visa, Mastercard eller Amex. Pengarna reserveras direkt på kortet i samband med köpet.

DELA UPP

Delbetalningsplan
Betala enligt en plan, så att köpet är fullt betalt efter till exempel 12 månader. Vill du betala mer en månad går det bra och du kan närsomhelst betala den resterande skulden.

Flexibla delbetalningar
Betala ett minimibelopp varje månad. Du väljer själv om du vill betala minimibeloppet eller valfritt belopp över minimibeloppet. När du godkänts kan du hantera dina betalningar och få betalningspåminnelser i Klarna-appen.

Läs Klarnas fullständiga villkor och ta del av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.
För information om din betalning, kontakta Klarnas kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på Klarna.se under Mina sidor.

Title of the document

Frakt och leverans

När du gör din beställning på DOZ Apotek.se kommer den/de leveranssätt som är aktuella för de varor eller läkemedel som du har beställt att visas. 

De olika leveranssätt som DOZ Apotek använder vid beställning via DOZ Apotek.se är: 

Avhämtning på ditt lokala DOZ Apotek inom 2h - fri frakt
Om du väljer att hämta din beställning på ditt lokala DOZ Apotek kommer det lokala apoteket att hantera och godkänna din beställning. Du kommer att aviseras via SMS på angiven telefonnummer när beställningen kan hämtas ut. Ordern är klar inom 2h under apotekets öppettider.

Brevlådepaket - 19 kr (fri frakt vid köp över 149 kr)
Brevlådepaket skickas till hela Sverige med en normal leveranstid på 1-3 arbetsdagar. 

Kylvaror, temperaturkänsliga varor, stora förpackningar eller varor som kräver särskild kontroll kan inte skickas som brevlådepaket. Du får mer information om detta när du lägger din beställning. Notera att även innehållet i brevlådepaket kan vara känsliga för mycket höga eller låga temperatur särskilt om de exponeras under en längre tid.

För det fall att du har brevinkast i din lägenhet ber vi dig även uppmärksamma att läkemedel ska förvaras oåtkomligt för barn och husdjur. Paketet kommer i första hand lämnas i brevlåda eller i brevinkast. Om paketet mot förmodan inte skulle få plats i brevlåda eller i brevinkast kommer paketet hängas i en påse på brevlådan eller ställas vid dörren och du som kund ansvarar för paketet efter att brevbäraren har lämnat det.

Postnord ombud - 39 kr (fri frakt vid köp över 149 kr)
Varukorg under 150 kr: 39 kr i fraktavgift.

Legitimationskontroll krävs vid uthämtning av paket. Observera att varor som kräver kylförvaring inte kan skickas som postpaket. För att din order ska skickas samma dag krävs att beställningen görs före 15:30.

Om du valt att hämta ut ditt paket hos en paketbox hos Postnord så behöver du kunna identifiera dig med bankID för att hämta ut ditt paket.

Instabox-utlämningsbox - 19-39 kr (fri frakt vid köp över 149 kr med Instabox XXS)
Instabox (XXS)
Varukorg under 150 kr: 19 kr i fraktavgift.
Varukorg över 149 kr: fri frakt

Instabox (övrigt)
Varukorg under 100 kr: 39 kr i fraktavgift.
Varukorg mellan 100-149 kr: 29 kr i fraktavgift.

Leverans sker alla dagar. Du ser i kassan när du fyllt i ditt postnummer om Instabox finns tillgängligt på din ort. Du kan också se listan över tillgängliga orter hos Instabox.

Hemleverans på kvällstid med Best - 39 kr (fri frakt vid köp över 399 kr)

Leveransen sker på kvällstid mellan 17:00 till 22:00 vardagar (ej röda dagar). Kunden måsta vara hemma för att ta emot försändelsen då det är legitimationskrav samt signering som krävs. Leveranstiden varierar beroende på vart försändelsen ska skickas samt när beställningen görs. Mer detaljerad information om leveranstiden fås när beställningen görs.

Allmänt om leveranser
Beställning på varor eller läkemedel som inte finns på lager skickas när de kommer in.
Vid högt tryck kan längre leveranstider förekomma än beskrivet ovan, aktuell leveranstid presenteras i kassan.
Om din vara eller läkemedel kommer bort, skadas eller försämras under leveransen ersätter DOZ Apotek dig med en ny vara eller ett nytt läkemedel.

Ångerrätt

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA). Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit produkten. Om du har hanterat varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion har DOZ Apotek rätt att göra prisavdrag på upp till 100 % av varans pris. Prisavdraget bestäms i varje enskilt fall beroende på vilken typ av vara du köpt samt vilken värdeminskning som uppstått på grund av hanteringen.

För hygienartiklar och intimprodukter samt produkter i förpackning blir prisavdraget 100 % för det fall förpackningen är bruten. Produkter på recept, läkemedel, livsmedel och kylvaror omfattas inte heller av ångerrätten och de kan således inte returneras. Returneras dessa typer av varor görs en värdeminskning på 100 %.

Mejla oss på kundservice@dozapotek.se eller ring 0771 – 23 10 00. Vi behöver följande information:

a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan).
b) ditt namn och kontaktuppgifter.
c) antal och namn på de produkter som önskas returneras (observera att produkter på recept EJ kan returneras).

DOZ Apotek ska bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi rekommenderar att returen sker med Posten varubrev eller Posten Företagspaket. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.

Returadress
DOZ Apotek e-handel
Bruttovägen 9
175 43 Järfälla

På Konsumentverkets hemsida hittar du en ångerblankett att använda om du vill ångra ditt köp. Du kan också ladda ner blanketten i pdf-format här.

Retur

Title of the document

Reklamation och retur

Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig ska du, snarast efter att felet upptäcktes, göra en reklamation genom att maila kundservice@dozapotek.se eller ringa vår kundtjänst på 0771 – 23 10 00. Du har tre års reklamationsrätt. Om du behöver skicka in den felaktiga, skadade eller ofullständiga produkten per post står DOZ Apotek för frakten.

Om du vill utnyttja ångerrätten eller reklamera en vara gör du detta genom att maila kundservice@dozapotek.se, eller ringa vår kundservice på 0771 – 23 10 00. Varans plombering måste vara obruten vid returen.

Vid utnyttjande av ångerrätten och vid reklamation av varor och läkemedel behöver du ange följande information: 
a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller på fakturan), 
b) ditt namn och dina kontaktuppgifter, samt 
c) antal och namn på de produkter som önskas returneras.

Returadress
DOZ Apotek e-handel
Bruttovägen 9
175 43 Järfälla

Retur och reklamation kan även göras på ditt lokala DOZ Apotek.
Om du skickar varan som ska returneras med post har du ansvaret för varan till dess den har kommit DOZ Apotek tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott. DOZ Apotek står för frakten endast vid reklamationer. 

Förseningar av leverans
Kunden har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Kontakta vår kundservice om du önskar häva ditt köp. Läs mer om dina rättigheter vid försenad leverans.

Återbetalning

Vid godkänd reklamation/utnyttjande av ångerrätt har du rätt att återfå pengarna inom 14 dagar efter det att DOZ Apotek mottagit meddelande om reklamation. Du kommer att få pengarna tillbaka genom samma betalningsmetod som du använde vid betalningen. 

Ansvar för skada
Utöver vad som framgår ovan och det som i övrigt följer av Konsumentköplagen (1990:932), har DOZ Apotek inget ansvar för fel och/eller förseningar och ansvarar inte för någon skada - vare sig direkt eller indirekt.

Ej uthämtade paket
DOZ Apotek förbehåller sig rätten att debitera dig som kund för kostnader avseende hantering i samband med att du som kund inte hämtar ut ditt paket enligt aviserad tid. Kostnader för läkemedel (både receptfria och receptbelagda) som ej hämtats ut debiteras dig som kund. Läkemedel som kommer i retur måste enligt lag destrueras och får ej säljas vidare eller skickas ut på nytt. 
  
Din beställning finns kvar hos postombud i 7 dagar, hos Instabox 3 dagar och hos våra apotek i 14 dagar. Uthämtning måste ske inom denna tid.  
  
DOZ Apotek tar ut en avgift om 150 kronor per paket som inte hämtats ut inom angiven tid, samt kostnader för eventuella läkemedel i beställningen. Observera därför att om du vill returnera varan, måste du först hämta ut den och därefter returnera den enligt beskrivning ovan under rubrik ”10. Retur”. 

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Vid köp på elektroniska recept kommer personalen på apoteket ta del av dina elektroniska recept och, om det behövs för att hantera din beställning, även av eventuella utgångna elektroniska recept.

Behandling av personuppgifter

När du genomför ett köp hos oss behandlar vi dina personuppgifter för att bl.a. genomföra köpet och för att skicka erbjudanden till dig (förutsatt att du har samtyckt till det).
Läs mer om vår behandling av dina personuppgifter här.

Handla som företag

Det går bra att handla som företag i DOZ Apoteks e-handel. Observera dock att vi inte säljer läkemedel till företag. Vi säljer endast läkemedel till konsumenter, sjukvårdsinrättningar, sjukvårdshuvudmän och till den som är behörig att förordna läkemedel.

Force Majeure
DOZ Apotek är inte ansvarig för försenad leverans orsakad av omständighet utanför DOZ Apoteks rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på sådan omständighet är strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrofer.

Tvist
Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till den europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning http://ec.europa.eu/odr, eller direkt till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.

Förnya bank ID-session?
Din BankID session håller på att löpa ut. För att fortsätta vara inloggad behöver du förnya din session genom att bekräfta nedan
Kvar till utloggning